En aquest primer curs de grau, tinc l’assignatura de català, dins aquesta matèria tractem diversos punts com: gramàtica universal, lexicó, el sistema computacional, la modalitat oracional, fonologia etc. i moltes coses més. Però hi ha algunes que m’han cridat l’atenció de manera especial, per el seu contingut o per la manera d’estar explicades que m’agradaria compartir amb tots.
En primer lloc em va cridar l’atenció l’explicació de la gramàtica universal.
Per començar dir que la gramàtica universal es visualitza per dues vessants, per una banda la del positivisme, empirisme que deia : “Aprenem la gramàtica, és a dir, ens fem persones” i d’altra la del racionalisme “ Naixem amb la gramàtica, és a dir, naixem persones”.
El racionalisme reprèn la filosofia de Plató i es planteja la qüestió de ¿Com l’home és capaç de descobrir veritats sense instrucció o formació? I la resposta és que naixem amb unes idees innates, la ment no es una tabula rasa que es va omplint amb l’experiència, sinó cal atribuir a l’organisme humà uns principis fixos de la facultat del llenguatge com part d’herència biològica.
Naixem amb una gramàtica innata (gramàtica universal) iguals per a tots els humans, i que si l’experiència és normal, passa a uns estadis posteriors fins a un estadi fix en què s’ha assolit la gramàtica particular de la llengua concreta.
Ja Humboldt sosté que la llengua no s’aprèn realment i sobretot que no s’ensenya, sinó que més aviat es desenvolupa “des de dins”, d’una manera essencialment predeterminada, quan es donen a l’ambient les condicions adequades. Però d’altra banda, el funcionament de la facultat del llenguatge és òptim en un determinat període de l’evolució intel·lectual (cas de Kaspar Hauser).
Per altre costat Chomsky diu “ Ensenyar no s’ha de comparar a omplir una ampolla d’aigua sinó més aviat a ajudar a créixer una flor a la seva manera” .
A més a més Chomsky deia que els mètodes d’instrucció i la qualitat de material que s’abraça importen poc en comparació amb el que s’aconsegueix si s’estimula la curiositat natural dels alumnes; el que l’alumne aprèn de forma passiva ho oblidarà aviat mentre que el que aprengui per ell mateix no només serà recordat, sinó que en això s’hi podrà basar exploracions i indagacions posteriors.
En resum la primera llengua no s’ensenya, però es por ajudar al seu desenvolupament amb una ambient lingüístic afectiu i ric a més a més d’ajudar a estimular la creativitat.
Finalment, comentar que la facultat del llenguatge es crucial en tots els aspectes de la vida humana, del pensament i de la interacció, és en gran part responsable del fet que només els éssers humans tinguin una història i una evolució cultural.
Per acabar amb aquest punt escriure una frase de Chomsky, que a mi personalment hem va agradar molt i diu així: “L’ us normal del llenguatge és constantment innovador, il·limitat, lliure del control dels estímuls externs o estats d’ ànim interns, coherent i apropiat a les situacions”
No hay comentarios:
Publicar un comentario